Cyberzagrożenia: fałszywe SMS-y i wyłudzenia danych

Reklama

Coraz bardziej powszechne stają się oszustwa internetowe i telefoniczne, w których przestępcy próbują wyłudzić dane osobowe i pieniądze.

Oszustwa internetowe i telefoniczne stają się coraz bardziej powszechne, a przestępcy wciąż doskonalą swoje metody, aby wyłudzać dane osobowe, loginy do kont bankowych, a nawet pieniądze. Jednym z najbardziej popularnych sposobów są fałszywe wiadomości SMS podszywające się pod instytucje finansowe, urzędy czy znane firmy.

Przykładem takiej wiadomości może być komunikat: „Szanowny Kliencie, na Twoim koncie nadal znajdują się środki, ale z powodu nieaktywności konto wkrótce zostanie usunięte. Prosimy o pilny kontakt: +48*”. Tego typu wiadomość jest klasycznym przykładem phishingu, czyli próby wyłudzenia informacji poprzez wzbudzenie niepokoju u odbiorcy. Oszuści podszywają się pod przedstawicieli instytucji, próbując zdobyć dane logowania, kody BLIK, informacje o kartach płatniczych czy inne cenne informacje, które mogą umożliwić im kradzież środków.

Działalność oszustów obejmuje:

  • Podszywanie się pod banki, firmy kurierskie, operatorów sieci komórkowych, urzędy oraz platformy zakupowe.
  • Wysyłanie SMS-ów i e-maili z fałszywymi linkami lub numerami telefonów.
  • Tworzenie fałszywych stron internetowych, które są łudząco podobne do oryginalnych.
  • Telefoniczne próby wywołania paniki lub presji, by skłonić ofiary do szybkiego i nieprzemyślanego działania.

Aby uniknąć stania się ofiarą, warto przestrzegać kilku zasad bezpieczeństwa:

  • Unikać klikania w linki z nieznanych źródeł.
  • Nie dzwonić pod numery telefonów podane w podejrzanych wiadomościach.
  • Nie udostępniać danych osobowych, loginów, haseł ani kodów BLIK przez telefon czy e-mail.
  • Weryfikować informacje poprzez oficjalne źródła, jak strona banku czy infolinia.
  • Zgłaszać podejrzane wiadomości swojemu operatorowi lub bezpośrednio na stronie CERT Polska (https://incydent.cert.pl).

W sytuacji podejrzenia oszustwa należy:

  • Natychmiast skontaktować się z bankiem w celu zablokowania konta lub karty.
  • Złożyć zgłoszenie na Policję.
  • Chronić urządzenie poprzez zmianę haseł oraz przeskanowanie komputera lub telefonu programem antywirusowym.

Warto pamiętać, że cyberprzestępcy nieustannie modyfikują swoje metody. Dlatego kluczowe jest regularne zdobywanie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa w sieci zarówno dla siebie, jak i bliskich. Szczególnie ważne jest to dla osób starszych, dla których nowe technologie mogą stanowić wyzwanie.

Zachowaj czujność i nie daj się oszukać!

Źródło& foto: Komenda Miejska Policji w Częstochowie

Udostępnij post:

Reklama

Młodzi wciąż poznają zasady ruchu drogowego

W Częstochowie realizowany jest projekt „Aktywni i bezpieczni w drodze do szkoły”, który poprzez warsztaty i szkolenia z udziałem fachowców, promuje bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Zakończono Prace na Ulicy Worcella

Przebudowana ul. Worcella w Częstochowie została oddana do użytku kilka miesięcy przed terminem, zyskując nową nawierzchnię i chodniki.